Infrarood
Er bestaan twee infrarooddetectorsystemen: passief infrarood en actief infrarood.
Actief infrarood kan worden gebruikt om de verkeerssituatie te monitoren, door gegevens over de intensiteit en snelheid in te winnen. Het voordeel van het infrarooddetectoryssteem is dat het systeem minimaal wordt beïnvloed door weersomstandigheden en dat het verkeer tijdens de aanleg en het onderhoud weinig overlast ondervindt
Passief infrarood wordt gebruikt als aanwezigheidsdetector. Het voordeel van het infrarooddetectoryssteem is dat het systeem minimaal wordt beïnvloed door weersomstandigheden en dat het verkeer tijdens de aanleg en het onderhoud weinig overlast ondervindt. Passief infrarood wordt vooral toegepast als aanwezigheidsdetector. Actief infrarooddetectoren hebben daarentegen ook de mogelijkheid om verkeer op verschillende rijstroken te detecteren en de gegevens intensiteit, snelheid en dichtheid te meten. Passieve infrarooddetectoren kunnen in tegenstelling tot actieve infrarood detectoren stilstaande voertuigen detecteren.
Wat wordt gemeten
Intensiteit, snelheid, dichtheid (actief), aanwezigheid, hoogte.
Passief infrarood wordt vooral toegepast als aanwezigheidsdetector. Actief infrarooddetectoren hebben, in tegenstelling tot passieve infrarooddetectoren ook de mogelijkheid om verkeer op verschillende rijstroken te detecteren en de gegevens intensiteit, snelheid en dichtheid te meten. Actieve infrarooddetectoren kunnen echter geen stilstaande voertuigen detecteren, passieve detectoren wél.
Hoe wordt gemeten
Actief infrarood detecteert de aanwezigheid van voertuigen door middel van het uitzenden van een reflecterend signaal. Dit gebeurt door een low-energy laserstraal (conform de afstandsbediening van de audioapparatuur) op het wegoppervlak. De aanwezigheid van een voertuig wordt gedetecteerd als de lichtstraal van de infrarooddetector wordt onderbroken. Dit wordt waargenomen door een eerdere terugkaatsing van de lichtstraal.
Passief infrarood detecteert de aanwezigheid van voertuigen. Dit gebeurt in de vorm van elektromagnetische golven in het infrarode gebied van het stralingsspectrum. Aangezien de weg meer of minder straling genereert dan een voertuig, afhankelijk van het tijdstip van de dag en het seizoen, wordt het contrast in hitte-energie gedetecteerd.
Met infrarood is het mogelijk om een te hoog voertuig ruim van te voren te waarschuwen en waar nodig van de weg te halen. Geschikt voor tunnels en viaducten, maar ook voor parkeergarages of bedrijventerreinen.
Voorbeeld toepassing
https://tweakers.net/nieuws/115995/rotterdams-verkeerslicht-heeft-ir-cameras-voor-sneller-groen-licht-bij-drukte.html http://dordtcentraal.nl/actueel/vaker-groen-fietsers/